tel. 62 59 09 473
email: adrianna.muskala@um.kepno.pl
OGÓLNY OPIS:
Pierwszeństwo w nabyciu zajmowanego lokalu przysługuje ich najemcom, jeśli zajmują go na podstawie zawartej umowy najmu na czas nieoznaczony.
Nie podlegają sprzedaży lokale:
1) lokale socjalne,
2) lokale mieszkalne, dla których nie zawarto umów najmu.
Najemcy lokali przeznaczonych do zbycia mogą bez przetargu nabyć najmowany lokal, korzystając z bonifikaty od ceny sprzedaży. Wysokość bonifikaty uzależniona jest od:
1) wieku budynku:
a) w budynkach wybudowanych do dnia 08.05.1945 roku – cenę sprzedaży lokalu obniża się o 60%
b) w budynkach wybudowanych w okresie od dnia 09.05.1945 r. do dnia 31.12.1960 r. – cenę sprzedaży obniża się o 40%
c) w budynkach wybudowanych w okresie od 01.01.1961 r. do 27.05.1990 r. – cenę sprzedaży lokalu obniża się o 20%
2) równoczesnej sprzedaży wszystkich lokali znajdujących się w budynku, w wyniku czego przestaje on być własnością Gminy Kępno – cenę sprzedaży lokalu obniża się o 30 %.
Łączna wysokość bonifikaty, jest sumą arytmetyczną wyżej określonych bonifikat.
Nie wyraża się zgody na rozłożenie ceny sprzedaży na raty.
WYMAGANE DOKUMENTY:
Wniosek o sprzedaż lokalu mieszkalnego
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Procedurę sprzedaży lokalu wszczyna się na wniosek najemcy lokalu. Po przyjęciu wniosku przeprowadza się postępowanie wyjaśniające, mające na celu ustalenie uprawnień wnioskodawcy do nabycia lokalu oraz zgromadzenie informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku, m.in. uzyskanie informacji o stanie prawnym nieruchomości, możliwości wyodrębnienia lokalu, zaległości w opłatach, remontach wykonanych za zgodą Zarządcy nieruchomości.
Występowanie zaległości w opłatach stanowi przeszkodę do rozpoczęcia procedury sprzedaży lokalu. Pozytywne rozpatrzenie wniosku rozpoczyna procedurę mającą na celu przygotowanie lokalu do zbycia. Zlecana jest wycena określająca wartość rynkową nieruchomości lokalowej. Warunkiem zakończenia lokalu jest uzyskanie zaświadczenia o samodzielności lokalu.
Następnie podejmowane jest zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Kępno o przeznaczeniu lokalu do zbycia oraz sporządzany jest wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży podawany do publicznej wiadomości na okres 3 tygodni. Wnioskodawca informowany jest
o warunkach sprzedaży i zapraszany do podpisania protokołu uzgodnień zawierającego warunki sprzedaży. Po zapłaceniu przez nabywcę ustalonej ceny sprzedaży, dokumenty wymagane do zawarcia umowy przekazuje się do Kancelarii Notarialnej wskazanej przez nabywcę. Następnie uzgadniany jest termin umowy i następuje zawarcie umowy sprzedaży lokalu w formie aktu notarialnego.
MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW:
Składanie wniosków - Punkt Obsługi Interesantów, ul. Ratuszowa 1, 63-600 Kępno
Podpisywanie protokołów – Wydział Gospodarki Komunalnej, Nieruchomości, Ochrony Środowiska i Planowania Przestrzennego, ul. Kościuszki 9, 63-600 Kępno
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Gospodarki Komunalnej, Nieruchomości, Ochrony Środowiska i Planowania Przestrzennego, Adrianna Muskała, tel. 62 59 09 473, ul. Kościuszki 9, 63-600 Kępno
OPŁATY:
Przed umową notarialną nabywca zobowiązany jest zapłacić cenę lokalu.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Pierwsza informacja udzielana jest w terminie 30 dni od złożenia wniosku. Przewidywany termin załatwienia sprawy – 6 miesięcy.
TRYBY ODWOŁAWCZE:
Nie występują.
UWAGI:
W przypadku braku kompletu dokumentów, wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia. Do czasu uzupełnienia wniosku przez najemcę, sprawa pozostaje bez rozpatrzenia.
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami
Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali
Uchwała nr XXVI/166/2012 Rady Miejskiej w Kępnie z dnia 27 września 2012 roku w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania
Uchwała nr XXI/142/2020 Rady Miejskiej w Kępnie z dnia 26 maja 2020 roku w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Kępno w latach 2020-2026