Unikalny, dwupoziomowy dworzec kolejowy, z krzyżowym usytuowaniem peronów (jeden z dwóch tego rodzaju obiektów w Polsce). Pierwszą kolej żelazną w Prusach wybudowano w roku 1836 i rozbudowano jej sieć najpierw w prowincjach środkowych i zachodnich. W roku 1872 wybudowano kolej żelazną na trasie z Sycowa do Kępna.
Drugą linię kolejową, dwutorową, zbudowano w latach 1874 -1875 z Poznania do Kluczborka. Nowa linia kolejowa krzyżowała się w Kępnie z linią kolejową Oleśnica-Podzamcze. Zbudowano osobny dworzec osobowy na miejscu skrzyżowania. Dworzec kępiński jest przykładem nielicznych dworców typu piętrowego, w którym krzyżują się dwie linie, każda z osobnym peronem i o różnych wysokościach.
Trzecią linię kolejową, Kępno-Namysłów, wybudowano w latach 1908 -1910. Z uwagi na znaczniejszą odległość dworca głównego od śródmieścia urządzono tuż przy mieście dworzec zachodni zarówno dla ruchu osobowego jak towarowego, stwarzając tym dogodniejsze warunki komunikacyjne z miastem.